Etiquetes

divendres, 26 de juliol del 2013

TRENS DE BAIXA VELOCITAT



El terrible accident ferroviari de Santiago de Compostela, segurament evitable com tots els accidents, però també inevitable, ja que, malauradament els accidents es seguiran produint com ha passat sempre, encara que es vagin millorant els protocols de seguretat, sembla que te com causa més probable l'excés de velocitat.

Una massa de milers de tones projectada a gairebé 200 kms/h. en una corba dibuixada per anar a 80, quan surt de vies...

Casualment, fa pocs dies, vaig pujar al Puy de Dôme, el volcà més alt de l'Auvergne, prop de Clermont Ferrand, amb un tren cremallera que et porta fins al cim a gairebé 1.500 metres d'altura.

Es tracta d'un tren modern (inaugurat el 2012), dotat de tota mena d'aparells per la seva seguretat.

 De baixada, em vaig posar darrera mateix de la conductora i no vaig perdre'm detall.

Em va cridar l'atenció, sobretot, l'actitud de la maquinista.

 El tren es desplaça a una velocitat màxima de 25 kms/h. A la zona del desdoblament de vies, el tren que arriba primer s'atura esperant que arribi l'altre. La maquinista anota en una llibreta l'hora exacta d'arribada en aquest punt crític. Truca per telèfon a la base, tal com està assenyalat en un panell que hi ha en aquest punt. Després, quan l'altre tren ja ha arribat i el seu maquinista ha fet el mateix, el semàfor es posa de color verd i es reempren la marxa.

Deia que em va cridar l'atenció l'actitud de la maquinista perquè no va treure ni un sol moment la vista de les vies, dels rellotges de la cabina i la seva mà no va deixar ni un sol moment de premer la palanca de comandament.

 Està clar que això no m'hagués hagut de cridar l'atenció, ja que és el que ha de ser, però un està acostumat a veure sovint, que alguns conductors i conductores de metro de Barcelona, van xerrant amb algun company a la cabina o parlant pel mòbil mentre el comboi, ple de gent, va circulant. Potser és excés de confiança o potser és irresponsabilitat. En qualsevol cas em quedo amb la maquinista francesa.

4 comentaris:

Yáiza ha dit...

Potser era nova a la feina i per això estava tan al cas!! ;) Tots perdem la prudència amb les coses a les que ja estem avesats. Tothom comet més errors en el que ha fet 1000 vegades que en el que fa per primer cop.
En tot cas, això no disculpa a cap professional que no estigui fent la seva feina correctament, eh!
En tot cas, bé per la maquinista francesa. Tot i que he passat en una ocasió per Clermond-Ferrand, no conec gens la zona, i no sabia que hi havia volcans. Hi hauré d'anar algun dia.

Per cert, he arribat aquí des de ca la Carme Rosanes. Molt de gust! ;)

Ramon ha dit...

YÁIZA: El gust és meu. Tens raó en el que dius sobre la pèrdua de prudència en allò que estem molt acostumats a fer. Per això, crec que en les feines que comporten risc per la vida de les persones tindrien que establir-se sistemes que evitessin o reduissin aquest fenòmen.
D'altre banda, si tens ocassió, la propera vegada que passis per Clermont-Ferrand, visita-la, no te'n penediràs. Ah i sobre els volcans de la cadena dels Puys, el mateix. Al voltant del Puy de Dôme hi ha una cadena de 80 volcans que són un veritable espectacle.

Carme Rosanas ha dit...

L'Auvergne és una meravella... em va encantar.

Sempre hauríem d'estar molt atents a la nostra feina, però els sistemes de seguretat que tenim avui en dia també fan baixar la necessitat d'atenció i quan passa una cosa d'aquestes és que hi ha doble falla: humana i tècnica, el conductor s'ha despistat i ha fallat al mateix temps, algun sistema de seguretat.

Perquè si no fos així un compensaria l'altre. I sentia avui tots els sistemes de seguretat de l'AVE i són molts i inclouen els controls de velocitat.

No disculpo el no fer bé la feina, però sí que és molt humà confiar amb els avenços tècnics que tenim.

Ramon ha dit...

CARME: Aquest any hem anat a descobrir la part de l'Auvergne que ens vam deixar l'any passat. Confirmat: una meravella.
Sobre la tecnologia, el factor humà i els accidents penso en allò de que una petita distracció conduint un cotxe, per exemple, pot fer inútils ABS, EPS, Airbags,i tots els enginys que avui dia porten els autos.